زرد نویسی کسب و کار من است!

دانشجویِ معماری که از بدِ روزگار به نشریاتِ زرد پناه آورده و رنگ اش، زردِ قناری شده است.

زرد نویسی کسب و کار من است!

دانشجویِ معماری که از بدِ روزگار به نشریاتِ زرد پناه آورده و رنگ اش، زردِ قناری شده است.

توضیحی ندارم براتون استاد

دنبال کنندگان ۴ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

حال و احوال موزیسین ها در فصل سبز بهار

سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۵، ۰۲:۳۸ ق.ظ

صورت وضعیت یا خواننده‌ها در روزهای ابتدایی سال چه می‌کنند

موسیقی چه خبر؟


س.ع.ی.د

 

همه‌ساله در فصل بهار، آهنگ‌سازها و خواننده‌ها و همه‌ی آن‌هایی که دستی بر آتشِ موسیقی دارند، به تکاپو می‌افتند و هر چه در چنته‌شان است، رو می‌کنند تا با اجراها و قطعه‌ها و...های  پی ‌در پی، هم از طرفداران‌شان، دل‌بری کنند و هم به روح خسته‌ی موسیقی‌مان، جان دوباره‌ای بدهند. کافی‌ست به سایت‌های مربوطه سری بزنید تا با چشم‌های خودتان، ترافیکی از تک آهنگ و کلیپ و آلبوم و انواع و اقسامِ فعالیت‌های هنرمندها و بعضن غیرهنرمندهای این حوزه را ببنید و بشنوید. این گزارش، صورت وضعیتی‌ست از فعالیت‌های آدم‌هایِ حوزه‌یِ موسیقی؛ در فصل سبز بهار.

 

اُستاد و سَرَطانی کُهنه

پیام تصویری محمدرضا شجریان، موجِ عکس‌العمل‌ها را در پی داشت. وقتی محمدرضای شجریان با زبانی متفاوت از ماجرای سرطانی پرده برداشت که پانزده سال است با او هم‌راه شده، تازه دست‌اندرکاران و مسئولان و بقیه، متوجه شدند که: ای وای! پیام‌های صوتی و تصویری و مجازی و تلفنی و حضوری به زبان‌های انگلیسی و فارسی، روانه‌ی خانه‌ی محمدرضا شجریانی شد که با موهای تراشیده، مقابل دوربین نشسته بود و با صدایی خسته، چشم در چشم دوربین، رو به مردم، صحبت می‌کرد. حالا از وزیر امور خارجه و وزیر بهداشت و وزیر ارشاد و مدیر کلِ تازه‌ به این سِمُت درآمده‌یِ دفتر موسیقی وزارت ارشاد و حتی حجت‌الاسلام نقویان در حین مراسم ختم مادر محترم رییس جمهور هم، _ با دلی پُر _ خواهان لغوِ ممنوعیتِ فعالیت‌های موسیقیایی شجریان _ ممنوعیتی که در کشور خودمان و پس از بهار هشتادوهشت، گریبان‌گیر استاد شده است و ول‌کُنِ یقه‌اش نیست _ شدند. آن‌ها چنان از کرده‌ی خود پشیمان‌اند که زمزمه‌هایی از برپایی کنسرتی برای محمدرضا شجریان در ماه اردیبهشت به گوش می‌رسد. باید دید این اتفاق احساسی تا چه می‌تواند دل مسئولینِ صاحب اختیار و حقِ امظادار را تحت تاثیر قرار دهد...!

مَحضِ رِضایِ خُدا و بَچِه‌هایِ کار

اولین اجرای ارکستر سمفونیک تهران در سال جدید، به رهبری لوریس چکناواریان و در حمایتِ فعالیت‌های انسان‌دوستانه‌ی موسسه‌های خیریه، مهم‌ترین اتفاق موسیقی کلاسیک در روزهای بهاریِ پیشِ روست. کنسرتی که ظاهرن و بر اساس توافق صورت گرفته، بین بنیاد رودکی، وزارت کار و امور اجتماعی و سازمان بهزیستیِ کُلِ کشور، در اواسطِ ماهِ اردیبهشت برگزار می‌شود و تمامِ سودِ حاصل از بلیت فروشی‌اش در اختیار موسسه‌های خیریه، قرار خواهد گرفت. ناگفته نماند: ارکستر سمفونیک تهران در این اجرا از حضورِ افتخاریِ لوریس چکناورایان، به عنوان رهبرِ گروه، بهره می‌برد.

در موردی مشابه، مسئولین برج میلاد، اعلام کرده‌اند: «جدای از کنسرت‌های مختلف و پی ‌در پی، برنامه‌ی خاصی هم برای حمایت از کودکان کار داریم.»

ظاهرن در این طرح، کودکانی که در سرما و گرما و برف و تیغه‌ی آفتاب، لابه‌لای ماشین‌های کفِ خیابان‌های تهران، ساز می‌زنند، شناسایی ، سپس ارزیابی و پس از این دو مرحله، انتخاب شدند تا در قامتِ گروهِ «کوچه‌نوازانِ شهر»، پیش از اجرای هر کنسرت در برج میلاد، برای مردم قطعاتی را بنوازند. برنامه‌ای که می‌تواند، لحظاتی احساسی را برای آدم‌های مُهیای کنسرتِ پاپ‌استارهای داخلی، بسازد و در دوربین موبایلِ یکایک‌ِ‌شان، ذخیره و ثبت گردد. البته به محض ورود مازیار فلاحی یا احسان خواجه‌امیری و یا محمد علیزاده که قرار است بعد ازین کودکانِ بی‌زبان، برنامه اجرا کنند، همه‌چیز به حالت عادی برمی‌گردد: انگار که خانی آمده و نه خانی رفته...

گُلِ گُل‌دونِ مَن

و اما در قسمت بانوان هم، سیمین غانم، خواننده‌ی صاحب نامِ موسیقی ایران، خودش را برای دو اجرای زنده در شهر تهران و برای بانوهای تهرانی، آماده می‌کند. گفته می‌شود که سیمین غانم، طی این دو شب، هم‌راه با گروه‌اش، قطعه‌هایی خاطره‌انگیز از دوران جوانی‌اش و قطعه‌هایی جدید را می‌خواند. اجرای سیمین غانم، مهم‌ترین اتفاق بهاری در بخشِ موسیقیِ زنان است. تالار وحدت در روزهای پایانیِ اردیبهشت‌ماه، خودش را برای پذیرایی از این خواننده‌ی محبوب و کهنه‌کار، آماده می‌کند.

فَرزَندِ خَلَف

همایون شجریان، خواننده‌ی مطرح موسیقی ایرانی و پسر محمدرضا شجریان هم، بی‌کار ننشسته و الان که شما این مطلب این می‌خوانید در شهرِ شمالیِ رشت، مشغول چَه‌چَهِه زدن روی استیج است. همایون‌خانِ شجریان این تور را از سال گذشته و از شهر بخنورد، آغاز کرده و رشت، اولین شهری‌ست که در سال جدید، صدای فزرند خلف خانواده‌ی شجریان را در خود، می‌شنود.  

زیرزِمین‌هایِ شُلوغ‌ُپُلوغ

به لطف دنیای بی‌کران مجازی، خواننده‌های زیرزمینی و رویِ زمینی، هم‌سطح شده‌اند و در کنار هم، سرگرم کارشان هستند. خواننده‎‌های غیرمجاز یا زیرزمینی یا بدون مجوز، در روزهای فصل سبز، حسابی سر و صدا به پا کردند و حاشیه‌ای داشتند: داغ‌! داغ‌تر از دیگر بخش‌های حوزه‌ی موسیقی و حتی پر طرفدارتر از دعواها و نامه‌بازی‌هایِ موزیسین‌هایِ پیش‌کسوتِ موسیقیِ کلاسیک که قبل از عید، حسابی به جان هم افتاده بودند و هیچ‌کس، جلو دارشان نبود و آخرِ سر، خودشان کوتاه آمدند! یاس، امیر تتلو، آرمین زارعی، اردلان، رضایا و حمید صفت از جمله کسانی بودند که در روزهای نخستین سال نود و پنج، قطعه‌هایی منتشر کردند. ناگفته نماند که بین نفر اول (یاس) که از نداشتن مجوز و حقِ اجرای کنسرت در ایران حسابی دل‌خور است و نفر دوم (امیر تتلو) که حسابی پُرکار است _ تتلو تقریبن یک روز در میان، قطعه‌ای منتشر می‌کند _، جدلی مجازی در گرفت که با استقبال خوبی از سوی طرفداران مجازی‌شان، مواجه شد.

عیدانه

از پاپ‌استارهایی مثل: احسان خواجه‌امیری، محسن یگانه، رضا صادقی، محمد علیزاده، علی لهراسبی، مجید اخشابی، حمید حامی تا سنتی‌کارانی مثل: سالار عقیلی و کمی متفاوت‌ترشان: مهران مدیری، برای روزهایِ بهاریِ هواداران‌شان، قطعه‌‌هایی منتشر کردند که با استقبال نسبتن گرمی هم روبه‌رو شدند.

 شَهرزاد و اَمیر بی‌گَزَند

محسن چاوشی که به لطف سریال «شهرزاد»، این روزها نام‌اش از هر پاپ‌استاری، بیش‌تر بر سر زبان‌هاست، با دست پُر به استقبال سال جدید آمده و خبری خوشحال‌کننده برای هواداران‌اش، داشته: او در همین روزها، دو آلبوم، منتشر می‌کند که یکی «امیر بی‌گزند» نام دارد و از مجموعه‌ شعرهایِ کلاسیکِ شاعرانی مثل مولانا و سعدی و ترانه‌هایی از ترانه‌سراهای امروزی، بهره می‌برد. آلبومی که به گفته چاووشی باید دو سال قبل، منتشر می‌شد، اما دلایلی مثلِ وسواس، مناسبت‌های گوناگون و سریال «شهرزاد» مانع از انتشار به موقع‌اش، شده است.

در کنار این آلبوم، چاوشی مجموعه‌ی قطعه‌های ساخته شده برای سریال «شهرزاد» را هم، آماده‌ی انتشار دارد. قطعه‌هایی که آن‌قدر در فضای مجازی، دست به دست چرخید تا چاوشی را تیتر یک روزنامه‌ها و مجله‌ها کُنَد و روزی چند گفت‌وگو از او منتشر شود؛ البته هم‌راه با عکس یک آن مطبوعه! ناگفته نماند که «امیر بی‌گزند» هشتمین آلبوم رسمی محسن چاوشی است: «این آلبوم، کامل‌ترین کار من تا به امروز است که همه‌چیز را در آن گفته‌ام.»

موسیقیِ جُنوبی؛ بیا وَسَط

اعضای گروه بوشهریِ «لیان» به سرپرستی محسن شریفیان، یکی از فولکرهای شناخته‌شده‌ی این روزها هم، خودشان را برای دو اجرا در ماه اردیبهشت، مُهیا می‌کنند. پیش از این هم، محسن شریفیان، هم‌راه با گروه‌اش، چندین بار برای پایتخت‌نشینان، ساز زده و حسابی به وجدشان آورده بودند. باید دید محسن شریفیان، هم‌راه با موسیقیِ پُر انرژیِ جنوبی، این‌بار چه نقشه‌ای برای تالارُ وحدت و آدم‌هایی که برای مشاهده‌ی کنسرت آمده‌اند، دارد. ناگفته نماند که گروه «لیان» طی حرکتی قابل توجه، لحظاتی پس از تحویلِ سال، در شهر توکیوی ژاپن، شروع به اجرای برنامه کردند و با استقبال مردم ژاپنیِ آن‌جا و ایرانی‌های حاضر، مواجه شدند؛ تا جایی که سفیر و رایزن فرهنگى ژاپن، با اهداى هدایایى، محسن شریفیان و گروه‌اش را بدرقه کردند.

بِتَلفیقید رُفقا

تلفیقی‌کارها هم از قافله عقب نه‌مانده‌اند و با اجراهایی در روزهای اول فصلِ بهار، خودی نشان دادند. گروه‌های «چارتار»، «دنگ‌شو» و «پالت» در هفته‌ی اول و دوم فروردین، به دیدار هواداران‌شان رفتند و برای‌شان، تلفیق کردند تا به وَجد بیاورندشان.

پِدَر و پِسَری اَز نَسلِ جَدید

پدرام کشتکار یکی از تنظیم کننده‌های سابقه‌دار موسیقی پاپ است که تجربه‌ی هم‌کاری با پاپ‌استارهایی مثل: محمد اصفهانی، شادمهر عقیلی، احسان خواجه‌امیری، خشایار اعتمادی و... را داشته است. او یکی از تنظیم کننده‌های تاثیرگذارِ موسیقی پاپ کشورمان است که در سال‌های آخرِ دهه‌ی هفتاد، تجربه‌های قابل قبولی را هم‌راه با خواننده‌های ذکر شده، ثبت کرد. کشتکار، حالا، پس از سال‌ها کم‌کاری در عرصه‌ی موسیقی، خودش را برای انتشار آلبوم  «شهر مه‌آلود» آماده می‌کند. «شهر مه‌آلود» به گفته‌ی کشتکار، قرار بود سال 1376 منتشر شود، اما بنا بر دلایلی انتشارش به بهار سال 1395 خورشیدی، موکول شد. ناگفته نماند که پسرِ پدرامِ کشتکار (ایلیا) هم در این سال‌ها بزرگ شده و الان در مقام خواننده، کنار پدرش، مشغول به خواننده‌گی است.

 

پی‌نوشت: گزارش بالا تنها چکیده‌ای از رخدادهای حوزه‌ی موسیقی در فصل بهار است که از دل تمام اتفاق‌ها، انتخاب شده است.

 

 

 

 

 

 

 

نظرات  (۱)

سلام ممنون که به وبم سر زدید
جعبه دنبال کنندگان وبتون رو ندیدم تا شما رو دنبال کنم....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی